Saturday, March 28, 2009

I'm nervous!

After posting Boros Tomod, I started to think about singing again. Ya well, I know, I know, who would ever want to hear a frog singing. But singing is my cardio. I 'invested' a lot at the Karaoke Box at Hans' Market and Danga Bay. If I have extra money, I go to RedBox. Selesa sikit. I'm so regular at the Hans' market that I've made friends with the staffs. I'm not malu to report I went there alone all the time. I know some people think it's bikin kesian to go singing alone, but I do not give a damn. If I like eating chocolate, I will go to the shop and get chocolates. If I like swimming, I will get my gears and go the swimming pool. Same as when I like singing, I'll go singing. With or without company. Hah, bongkak tak statement ni? Ha ha.

Singing publicly is not for me, I guess. I can't take the attention from the audience. I would tremble like a parkinson patient and therefore, my voice will be stucked up on my throat. Even if I managed to throw it out, you don't want to bear the sound of it. I promise it would sound awfully horrible.

It however, doesn't stop me from enjoying singing. I sing all the time. In the small bank (jamban..kah kah kah), while I'm cooking, driving my bog foot (betul!), when I'm feeling sad, when I'm happy...pendek kata, menyanyi memang perkara automatik yang saya buat setiap hari. Cheehh.. macam taik! Keh keh.

Dipendekkan cerita, saya terfikir, hidup ini singkat. Sudah banyak perkara yang saya tidak suka buat, tapi saya buat juga for surviving. Kalau benda yang saya tidak suka, saya boleh buat dengan baik, kenapa saya tidak mahu melakukan perkara yang saya suka dengan baik? Menyanyi ialah sebahagian dari diri saya. Kenapa tidak saya daftarkan saja diri gemuk saya ini di kelas vokal? Sekurang-kurangnya dapatlah saya belajar teknik menyanyi yang betul. Tidak lah telinga saya sakit mendengar suara saya sendiri di Karaoke Box. Mungkin kalau saya ikut kelas menyanyi, bolehlah saya lagukan lagu-lagu Mariah Carey yang sangat susah iteww. Saya dan pusat karaoke juga yang untung.

Munyit saya kata, why not darling, go ahead. That's what you dearly love to do. Go register yourself to a vocal class. We work something out on the fees. Chewah..sporting tak laki saya ni.

Atas dorongan peluru berpandu Munyit, saya pun mengoogle kelas vokal di Johor Bahru. Sekali percubaan je, dapat satu maklumat. Saya pun salin ke atas kertas. Nak telefon waktu tu juga, mau tak orang tu maki saya, call pukul 2 pagi.

Just now when I cleaned my computer desk, ternampak pula kertas semalam. Baru teringat nak call. Saya pun call lah nombor tu. Encik tu tanya, awak orang Sabah ke? Saya nak kata bukan, saya orang London, tapi slag dah kantoi jadi saya ngaku je lah. Temberang, kan?

Dia kata, oh, patutlah cakap lain sikit. Saya nak jawab, terima kasih, janganlah puji, tapi saya takut dia hang up on me so saya tersengih sendiri je. Then, he asked siapa yang nak masuk kelas ni? Saya jawab, saya lah yang nak masuk kelas. Dia teruskan dengan soalan bertubi-tubi, umur berapa, pandai nyanyi ke, pandai ikut tempo? Pitching tak lari? Amboi, difficultnya. Saya pun beri jawapan yang sewajarnya.

Then dia kata, OK, kita jumpa hari ni. Ah? Hari ini? Saya ada tuisyen lah petang ni. Kalau free pun, pukul 3 je. Dia kata tak pe, beritahu saya awak ada kat mana, saya datang. Erkk, what did I say to make him rushed to meet up? I thought he would ask me to come to his building or something. I said dalam hati, Ok lah, orang dah sudi nak jumpa, why not.

I told him it's easy for me to go to Perling Mall. If that place is convenient for you, let's meet up there. He said it's good for him. So there, I'm meeting a vocal teacher today, 3 p.m. at Perling Mall.

Saya pun browselah balik page semalam. Mana tau ada info sikit tentang guru vokal ni. Tak lah saya malu, kurang-kurang saya tau lah nama dia siapa, bisnes dia ni baru ke dah lama. Mana lah tahu, dia ni guru vokal yang famous, guru akademi fantasia ke... Cheeehh..berangan lagi.

He was indeed a famous composer back in 80's. When I read that the person I'm meeting up is A.Ali, my heart pumped like hell. Aduh, macamana ni, segannya. Macamana ek, takan kansel, dah janji.

Saya rasa sangat nervous. Saya cuma seekor kambing, cuma pandai buat bunyi mengembek. Takkan nak bagi Encik A.Ali dengar. Malunya. Argghhhh.....!

For no obvious reasons, I have butterfly is my stomach! Nervous ni!

2 comments:

Unknown said...

wah 1010..serious benar ko ni..ni lah baru dia..teruskan usaha anda..mana tau nda boleh jadi penyanyi ko boleh jadi guru vocal nanti..tp best juga ba suara ko nyanyi..i suka kalo u nyanyi masa kita kareoke dulu2..hah ada sudah peminat ko..

Miss E said...

ha ha. buat lawak ja ko ni ten. ko tau juga, sa ni hangat2 taik ayam jak. sa cakap2 ja bah ni, bisuk sa lupa sudah ni.